Keşke benim de kendimi kandırma eşiğim, düşük olabilseydi

Keşke benim de kendimi kandırma eşiğim, seninki kadar düşük olabilseydi. O zaman ben de kolaylıkla yapmaya değer şeyler bulup, bu can sıkıntısından kurtulabilirim belki.

Kış Uykusu / Nuri Bilge Ceylan

Keşke benim de kendimi kandırma eşiğim, düşük olabilseydi ne demektir?

Bu söz, modern insanın anlam arayışındaki derin çıkmazını ve varoluşsal can sıkıntısını çarpıcı bir şekilde ifade eder. Konuşmacı, bir başkasının kendini kandırma yeteneğine, yani gerçekliği kendi lehine eğip bükerek hayatına kolayca anlam katabilme becerisine imrenmektedir. Bu durum, kişinin, hayatın bazen anlamsız ve boş görünen gerçekleriyle yüzleşme kapasitesinin yüksek olduğunu, bu yüzden de sıradan şeylere "değer" atfetmekte zorlandığını gösterir.

Felsefi olarak, bu ifade otantiklik ile rahatlık arasındaki gerilimi vurgular. Kendini kandırma eşiği düşük olan kişi, belki daha yüzeysel bir mutluluk ve tatmin bulurken, eşiği yüksek olan, gerçekliğin çıplaklığıyla yüzleşmek zorunda kalarak derin bir boşluk duygusuyla mücadele eder. Psikolojik açıdan ise, bu 'düşük eşik', bireyin yaşamın zorluklarına karşı bir savunma mekanizması geliştirerek, kendi iç dünyasında bir anlam ve motivasyon kaynağı yaratma becerisini işaret eder. Bu, aynı zamanda kişinin kendi varoluşsal yükünü hafifletme arayışının ve başkalarının 'kolaylığını' kıskanmasının bir dışavurumudur.

Nuri Bilge Ceylan Replikleri

Keşfet
Bilgi Yarışması

Film bilginize güveniyor musunuz?

Hemen şimdi filmler konulu bilgi yarışmasına katılın!

Bilgi Yarışmasına Git

Popüler Etiketler

Keşfet

Popüler Yönetmenler

Keşfet

Son Replikler

Keşfet
Aforizma.TR
Alıntı Söz Replik
Aforizma.TR Google Play